“Три билборда извън града” (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) e поредната майсорска история на един от най-добрите съвременни драматурзи Мартин Макдона. Той събира жесток отбор от актьори чешити, като Франсис Макдорманд, Уди Харелсън и Сам Рокуел, с който разказва драмата на хората в малко градче, засегнато от зверско престъпление, останало неразкрито.
Макдона прокарва актуалните сюжети за насилието срещу жените и расизма по един супер оригинален начин без да го натрапва и превръща в главен герой. На първа линия както във всичките му филми и пиеси са човешките истории, екзистенциалното осмисляне и прошката в края на пътя.
Всичко това е гарнирано с характерния черен хумор на Макдона, който ти напомня, че каквото и да става, животът си тече и не е хубаво да се взема много насериозно.
Милдред Хейс (Франсис Макдорманд) наема три билборда по път, по който никой не минава. Решението й е толкова абсурдно, че смайва и рекламния агент. Тя облепя паната с въпрос към уважавания местен шериф – Бил Уилоуби (Уди Харелсън): защо все още няма арести за убийството на дъщеря й.
Mildred Hayes: My daughter Angela was murdered 7 months ago, it seems to me the police department is too busy torturing black folk to solve actual crimes.
Местният шериф противно на очакванията не е отрицателен герой. Той изживява последните си дни, опитвайки се да не обръща внимание на рака, като върши съвестно работата си и опитва да изпълни със смисъл всяка секунда, прекарана със семейството си.
Шериф Уилоуби разбира драмата на Милдред, но като че ли вече се е предал пред неразкритото престъпление и вече има по-важни неща в живота му от смъртта на дъщеря й.
Тогава на преден план излиза неговият заместник Диксън (Сам Рокуел). Шизоиден тип, който още живее с майка си, склонен към насилие и омраза.
Dixon: We’ve had two official complaints about the billboards, so, actually…
Willoughby: From who?
Dixon: A lady with a funny eye… and a fat dentist.
Willoughby: Give me the file on the Angela Hayes case.
Willoughby: A lady with a funny fucking eye?… Jesus Christ.
Историите на тримата се преплитат една в друга, разкривайки житейската тъга и моментът, в който трябва да продължиш въпреки всичко, за да стигнеш до личното си изкупление.
Father Montgomery: [to Mildred] You know, if you hadn’t stopped coming to church, you’d have a little more understanding of people’s feelings.
Филмът носи стила на Макдона, но е много различен от пълнометражния му дебют„В Брюж” (2008) и леко разочароващия „Седем психопати” и показва силата на драматургията му извън любимите му абсурдни измерения.
Той пише сценария, след като вижда подобни билбордове докато пътува някъде „надолу из ъгъла на Джорджия, Алабама и Флорида“ и клишето „улавя духа на съвременна Америка“ е изцяло в сила. Макдона пише образа на Милдред специално за Франсис Макдорманд, а този на Диксън за Сам Рокуел.
Първоначално Франсис Макдорманд иска ролята й да бъде на бабата на жертвата, но Макдона не се съгласява с визията й. Актрисата споделя още, че е изградила ролята си, вдъхновявайки се от американския уестърн герой Джон Уейн.
Хората, които откриват Макдона с “Три билборда извън града”, могат да продължат пътуването с пиесите му, поставени в столичните театри – „Самотният запад” и „Пухеният” (199), както и „Ръкомахане в Спокан” (Народен театър „Иван Вазов”).