”Двамата папи” (2019) на режисьора Фернанду Мейрелеш на пръв поглед разказва за абдикацията на папа Бенедикт XVI от 2013 година и наследника му кардинал Хорхе Берголио – папа Франциск I, но крие много пластове – теологични и екзистенциални.
И двамата папи са противоречиви личности. Йозеф Ратцингер – Бенедикт XVI е бил част от Хитлеровата младеж, а Хорхе Берголио губи авторитета си с липсата на твърда позиция спрямо диктатурата в Аржентина (през 70-те и 80-те години на миналия век). Бенедикт XVI е консервативен духовен лидер, докато папа Франциск I е смятан за реформатор с прогресивни разбирания за безбрачието на свещениците, гейовете и контрацепцията.
И двамата са футболни фенове и обичат музиката.
Бенедикт XVI мотивира сензационното си решение да абдикира в полза на Франциск I като се позовава на напредналата си възраст и здравословните си проблеми. Във филма той споделя, че гласът на Бог му е посочил кой да го наследи.
Сцeнаристът Антъни Маккартън споделя, че филмът му няма претенция да пресъздава реални събития и е плод на въображението му.
Сюжетът се движи в две линии. Първата е разговорът между двамата, а втората – историята на кардинал Берголио в Аржентина. Между тях се развиват темите за вярата, прошката, грехът, личната отговорност, съмненията, диктатурата на репресиите и парите, неравенството , злоупотребата с деца и други.
Философските разсъждения се редуват със смешките от прозата на живота. А футболът е квинтесенция на безсмислието на престоя ни тук. Двамата хапват пица, пийват “Fanta” и споделят красотата на Beatles и тангото.
В главните роли са Джонатан Прайс и Антъни Хопкинс, чиито изяви са магични и носят топлина и лекота на лентата.