Scav е самостоятелен ембиънт дроун проект на Краси Йончев, експериментален музикант, който работи основно с модуларни синтезатори и акустичен инженер, чиято работа е белязала повечето стойностни клубове в София. На 28 май, в рамките на шестият Sofia Drone Day, ще имаме възможност да се насладим на едно от редките лайв изпълнения на scav. По този повод ще научим малко повече за неговите търсения и подходи в интервюто, което Ангел Симитчиев взе специално за Lunatic.bg.
Последният път, в който аз съм те гледал на живо беше през 2018 г. в рамките на едно събитие на Бетон и Amek, накъде те отведе музиката през тези четири години?
Помня добре това събитие. Тогава за първи път свирих лайв сет и бях супер притеснен как ще се възприеме – все пак се получи много добре. Беше чудесна вечер и един от тези редки случаи, в които си радостен, че си част от нещо наистина яко, преживяване и енергия, които се споделят от всички в залата. От този момент и през годините насам музиката ми придоби още повече смелост и желание за откриване на нови звукови хоризонти и така беше до преди момента с пандемията, след който вече нищо не беше същото. Малко изгубих от натрупаната енергия и през следващите две години отделях все по-малко време за музика. Все пак, в тези времена се родиха и няколко силни колаборации, които проправиха път на нови звукови експерименти.
Преди три години излезе „Morphing Clouds“, твоят дебютен албум за Faint, един доста приятен европейски лейбъл за ембиънт, разкажи ни малко повече за албума, как стигна той до лейбъла и как беше приет?
„Morphing Clouds“ се случи съвсем несъзнателно и непланирано. По това време тъкмо се бях запалил по модуларни синтезатори. Имах неистовото желание да се впусна в ново приключение и просто да започна да правя музика. През годините имах опити за продуциране, но бяха доста плахи и с много малко завършени тракове. Нещо не ми се получаваше както си го представях – може би и това беше проблема? И в един момент вече просто бях спрял да се опитвам. Когато обаче си купих първите два модула – един превъзходен wavetable осцилатор E350 Morphing Terrarium и легендарният грануларен синтезатор Clouds – всичко се промени! Още първата вечер след като ги включих и започнах да импровизирам с тях записах и два от най-значимите за мен откъси от албума. В този момент все още не осъзнавах какво се случва, но в следващите дни и месец записах много голяма палитра от звукови експерименти и започнах да споделям с хората около мен, и с няколко лейбъла. Един от тях беше Faint, които веднага откликнаха и ми предложиха да издам албум за тях. “Morphing Clouds” се прие много добре и ми даде увереност да продължа с тези напълно импровизирани записи и занапред.
Издаваш музика почти толкова рядко колкото и свириш на живо, да очакваме ли скоро продължението на Morphing Clouds или пък нещо по-различно?
Тази година предстои да излезе вторият ми албум, този път на винил, за един нов и много интересен експериментален лейбъл от Англия, който се движи от много благи хора. Този път те сами намериха музиката ми и се свързаха с мен, като албумът отново ще е съставен изцяло от модуларни импровизации. Това трябваше да се случи още преди две години, но пандемията забави всичко и на няколко пъти се отлагаше във времето. Честно казано, вече нямам търпение. Очакваме го в края на лятото!
Твоята работа като акустик е оставила отпечатъка си върху повечето стойностни клубове и пространства за музика в София, включително и Koncept Space, където ще те чуем на живо на 28 май. Когати си на концерт, успяваш ли лесно да превключиш на вълна слушател?
Да ти кажа честно, нямам проблем с това. За мен, музиката винаги е била на първо място и никога не съм изключвал слушателя в себе си. Това е основното, което дори и в акустиката ме е движило напред през годините. Любовта към нея и усещанията, които тя създава сред хората. Това е движещата ми сила.
Работата ти със звук направила ли те е свръх критичен към собствената ти музика, или по-скоро в собственото си творчество търсиш звук по-свободен от правилата?
Със сигурност мога да бъда критичен, ако си позволя да бъда такъв, но като цяло в собствената си музика избягвам тези моменти. По определени начини търся свободна форма на изразяване (или себеоткриване). Записвам всичко на момента, в който усетя нещо наистина яко, докато импровизирам с модуларния синтезатор и повече не го пипам – каквото е такова. Повече не го мисля. Връщам се към него след около месец, за да го чуя и ако успее да ме запали по някакъв начин значи съм успял да канализирам енергията на момента.
Колко различен е творческият ти процес в студиото и на живо?
Не се различават много. Обичам винаги да експериментирам без да има сигурност какво ще се получи – може да има някаква генерална рамка, която да ми дава посока, но като цяло музиката тече и ако човек не се пусне по течението не се получава добре. Мисленето е голям проблем тук. Колкото по-малко се напряга човек, толкова по-истински ще се получи според мен.
Какво ни подготвяш за Sofia Drone Day 2022? Ще чуем ли нов материал на scav или ще се впуснеш в тотална импровизация?
Планувам да представя главно музиката от предстоящия ми албум, но със сигурност ще я комбинирам с други експериментални мои записи, за да „видим“ какво ще се получи в крайна сметка. И на мен ще ми е интересно да разбера на момента.
Къде предпочиташ да слушаш музика, не само твоята, но и на други артисти, в уединение, в по-клубна среда или пък на открито?
Главно вкъщи, пред колоните. Не съм много голям фен на слушалките, въпреки че ги ползвам по обясними причини. Като цяло на всички места ми е приятно, стига наистина да има хубава музика. Всяко едно място и ситуация може тотално да промени усещането на музиката и да добави различна стойност към нея, така че отговорът тук е навсякъде.
Какво слушаш напоследък?
В последно време слушам много музика от Astral Industries, които са ми е нещо като любимия лейбъл, както и музика от различни други посоки, главно през Bandcamp. Така да се каже, все съм в търсене на нови интересни звуци, а те идват от къде ли не, което е много, ама много радостен факт!
Чуйте scav на живо на 28 май, заедно с Crosspolar (Англия) и триото Шентов, Симитчиев, Луканов в Koncept Space, София. Входът е свободно дарение, а Facebook събитието е тук.