Последни
Home / Интервюта / savmart & KSEA: Как да избягаш от линейната идея за времето
savmart & KSEA: Как да избягаш от линейната идея за времето

savmart & KSEA: Как да избягаш от линейната идея за времето


savmart & KSEA е проект на Чаба Рац (синтезатори) и Иван Ташич (китара), а първият им общ албум е плод на няколко импровизирани сесии, записани в Белград по време на най-горещите дни на лятото на 2020 г.



Снимки: Дуња Бојчић

savmart & KSEA са ембиънт дуо от Сърбия и техният дебютен албум Transcendence излезе официално през януари от софийския лейбъл Kontingent Records като лимитирано издание на касета и дигитален даунлоуд.

Привет, за нас е удоволствие да представим дебюта ви в Lunatic.bg – разкажете повече за проекта и как започнахте да правите музика заедно?

Чаба: Привет, България! Ние сме Иван от Смедерево и Чаба от Суботица. И двамата сме родени и израстнахме в Сърбия, но аз прекарах 15 години от живота ми в Унгария. След като срещнах любовта на живота си се преместих в Белград през 2019 и попаднах на първия соло албум на Иван в една класация на „най-доброто от местната сцена” за 2018. Отне ми точно половин минута да реша, че искам да работим заедно, за това му писах във Фейсбук, поговорихме малко и осъзнах, че живеем буквално на 250 метра един от друг. Така започна всичко.

[bandcamp width=100% height=120 album=3805273192 size=large bgcol=ffffff linkcol=0687f5 tracklist=false artwork=small]

Transcendence е записан в Белград миналото лято и излиза сега от български лейбъл, а ½ от „бандата” е в София, нали така?

Чаба: Да, сега съм в София. Не мога да кажа кой знае какво за София, преместих се тук преди два месеца, навън е студено и всичко е затворено. Едва ли съм видял и 1% от града, но архитектурата е страхотна. Хората са много мили въпреки езиковата бариера и факта, че знам само баница, лютеница и Каменица на български. Разбираме се на сръбско-английски и метакомуникация – езика на тялото. Понякога е голям смях, но засега всичко е ОК.

Как срещнах Шентов от Kontingent също е забавна история. Дойдох в София за да работя, и за да оцелея до първата заплата пуснах няколко китарни ефекта в местните Фейсбук групи за музиканти – това и тениската на Unwound на профилната ми снимка се оказа достатъчно, за да се заговорим във Фейсбук. Видях бандата му Feedbacker и музиката ме разтърси по най-добрият възможен начин, поговорихме за музика и ефекти и му пратих албума, който тъкмо бяхме мастерирали.

Разкажете ни малко повече за музикалните проекти, в които сте въвлечени.

Иван: KSEA е първият ми полу-сериозен проект, с който имам една издадена плоча преди настоящия албум. KSEA е проект, който трябваше да е трио, но не се получи точно така и в крайна сметка се получи нещо като соло проект.

Чаба: В моя случай е обратното. Докато бях в Будапеща участвах в триота като Drone Travolta и Drone Thugs’n’Harmony – и двата проекта бяха базирани на импровизация и експериментална електроника.

Какво стои зад идеята на записа на Transcendence? Имахте ли предварителна концепция или по-скоро албумът е резултат от различни сесии?

Иван: Записите определено бяха няколко по-кратки сесии, но преди това имахме много свирения заедно, които останаха незаписани. Просто си свирехме и експериментирахме с ефекти, но никога не сме имали определена нужда да отидем по-далеч от това, до миналото лято когато се върнах в Сърбия. Преди това прекарах най-тегавата фаза на Ковид кризата работейки сезонно в ресторант в Хърватска.

Чаба: Нямаше концепция. Ние не знаехме, че правим албум и не сме си и мечтали за това да бъде издаден. Но докато слушах част от записите, които направихме си казах, че някои моменти са твърде добри за да останат само за нас. Отделихме наистина добрите мелодии от много часове суров материал в 5 демо трака, от които четири влязоха в албума.

Какъв е вашият процес на създаване и импровизация в контекста на ембиънт музиката?

Иван: Не мога да кажа, че влизам много надълбоко в анализа на собственото си свирене и изобщо че свиря „ембиънт” – всеки друг стил или звучене щеше да има подобен ефект върху мен. По-важно е какво ме мотивира да свиря. Иначе при мен нещата са прости – китара през няколко ефекта и усилвател – горе-долу това е.

Чаба: Аз съм доволен ако успея да свържа всички ефекти и да разцъкам това-онова. Ако не заправя да го запиша, има и доказателство, че нещо се е случило. Не мисля конкретно като за ембиънт, просто искам да избягам от линейната идея за времето. Без ограничения. Относно техниките – хардуерни синтове в миксер, в паралелна верига с китарни ефекти, всичко това влиза в друг миксер и отива в един транзисторен и един лампов усилвател. Като цяло е нормален сетъп като за всеки китарист, с тази разлика, че ползвам синтезатори вместо китара. Само че няма CV, MIDI-sync и т.н. Понякога всичко звучи като ментален разпад. И аз искам да чуя резултата в аудио формат. Ако е поносимо де, хаха.

Доколкото разбирам, тези тракове са записани у дома – нешо, което става все по-популярно предвид ограниченията, които Covid-19 налага.

Иван: Да… в случая беше от необходимост, имахме известни трудности, но за нас не е нищо извън обичайния процес. Правим го в домашна обстановка и като цяло се чувстваме комфортно така.

Какво да очакваме от savmart & KSEA в бъдеще? Планирате ли концерти на живо за времето, когато събития на живо са възможни и разрешени?

Чаба: Определено бих се радвал да направим още импро сесии с Иван, но в момента физическото разстояние е пречка. Със сигурност концерти ще има – въпросът е кога и къде.