Последни
Home / Интервюта / Да забравиш тук и сега – интервю с Чаба Рац (savmart)
<strong>Да забравиш тук и сега – интервю с Чаба Рац (savmart)</strong>

Да забравиш тук и сега – интервю с Чаба Рац (savmart)

Savmart e самостоятелен музикален проект на унгарско-сръбския експериментатор Чаба Рац, който преди почти три години се озовава в България и заживява в София. През 2020 г. българският DIY лейбъл Kontingent Records издава „Transcendence”, съвместен албум на savmart и KSEA, но отвъд това издание, музиката на Рац никога не е звучала на живо пред родната сцена.

Това ще се промени на 18 декември, когато в рамките на Шумна неделя #12 savmart ще свири на живо в Koncept Space, София. Повече за savmart четем в интервюто, което Ангел Симитчиев взе специално за Lunatic.bg.

Снимки: Дуня Рац

Можеш ли да се представиш? Откъде идваш – както географски така и музикално, и как по дяволите се озова в България?

Йо, името ми е Чаба Рац и идвам от най-депресарския сръбски град Суботица. В музикално отношение идвам от калните води на нойз рока и гневната мръсотия на хардкор пънк музиката, от тях насам съм преминал през много фази. Как по дяволите се озовах тук… Ами когато Covid-кризата удари се оказах безработен и започнах да търся работа в чужбина. Първите добри оферти дойдоха от София. Забавен факт е, че преди това никога не бях идвал в България, нито бях дори преминавал, не познавах и никого в града.

Разкажи ни за savmart? От колко време правиш музика под това име, това първият ти музикален проект ли е?

Започнах savmart в началото на 2018 г. в Будапеща след много забавни години, прекарани в импровизационните проекти Drone Travolta и Drone, Drugs & Harmony. През 90-те, докато живеех в Суботица имах няколко нойз-рок и хардкор банди. Първият ми импровизационен проект също се появи там. Беше невероятно. За пръв път в живота си можех да забравя за структура в музиката и не трябваше да репетирам едни и същи неща, за да ги направя „перфектни“. В края на 2000-та в Будапеща за кратко използвах и името Drone Quijote. Идеята на този проект беше да записвам само първите сесии с различни местни артисти. Ползвал съм и много други псевдоними.

Как откри експерименталната музика? Имаше ли някакъв знаков момент или пък някой артист, който те взриви, когато за пръв път го чу?

Вината беше изцяло на учителката ми по музика. Бях в пети клас, тя тъкмо беше завършила и аз попаднах в първия клас, на който тя трябва да преподава. Помня че донесе в класната стая грамофон и няколко плочи, след което гордо каза „Здравейте деца, ще започнем нашето пътешествие с малко модерна музика, в която се използват електронни инструменти и звукови ефекти.“

Помня че слушахме плочи на Bauhaus, P.I.L. и This Heat. Животът ми никога не беше същият. След този исторически час я помолих да ми донесе колкото може повече от „тази“ музика. И тя го направи. Преди това сам бях открил Kraftwerk.

От тогава насам много албуми от много артисти са взривявали мозъка ми. Някои от най-важните артисти за мен са Sonic Youth, Unwound, Boards of Canada, Scorn, Seefeel, Windy & Carl, Bowery Electric, Tim Hecker, Nadja, loscil, Troum. Абсолютната повратна точка за мен беше албумът на Coil “Time Machines” и The Deep Listening Band на Pauline Oliveros, Stuart Dempster и Panaiotis, както и по-ембиънт албумите на Alva Noto, и цялата дискография на Stars of the Lid.

Снимки: Дуня Рац

Кой инструмент смяташ за свой основен и променял ли се е през годините?

Винаги съм бил най-впечатлен от синтезаторите, но когато бях хлапе съм свирил на барабани, бас и китара в различни банди. Не бях добър на нито един от тези инструменти, но на кого му пука – забавлявах се с най-близките си приятели. Първият ми по-сериозен синтезатор (Roland Juno-6) се появи в живота ми в началото на 20-те ми години. От тогава насам винаги съм имал китара или бас със себе си, но бийтовете и груувовете отстъпиха място на китарните ефекти, които доминират в различните ми синтезаторни конфигурации и досега.

Смятам че може да се наречеш “gear head”, до каква степен музиката ти зависи от инструментите и ефектите, които имаш?

Музиката ми напълно зависи от тях. Много синтезатори през дори повече ефекти – това е рецептата ми. Обикновено на хората им се вижда доста хаотично това, което правя.

Установихме, че си фен на музикалния хардуер, но използваш ли софтуер или компютри?

Използвам Audacity, за да редактирам записите от хардуерните си импровизации и съм доста добър във fade-in и fade-out функциите. Никога не съм използвал плъгини, нито Reason, нито Ableton или каквото е било популярно сред приятелите ми. Пробвал съм всички тези програми, но не ми харесва да кликам с мишката. Да правя музика по таймлайн и грид ми се виждат прекалено линеарно. В името на музиката, която улавя някакъв момент бързо се отказах от тази идея.

Различен ли е подходът ти на живо и в студиото?

Абсолютно идентичен е.

Твоето въведение в българската сцена беше чрез лейбъла Kontingent Records на Иван Шентов, който издаде съвместният ти албум с KSEA през 2020 г. Разкажи повече за този албум, смятате ли да продължите да работите заедно?

Беше доста забавен процес. Много ми хареса първият албум на KSEA и му изпратих нещо като фен-писмо. Оказа се, че живеем на около три минути пеш един от друг, затова организирахме няколко джем сешъна. По време на един от тях най-накрая се сетих да включа рекордера и записах два следобеда, прекарани в импровизации. Всичко това се случи във всекидневната ми, когато навън беше 40 градуса. Интересно е, че Иван (KSEA) скоро ми писа, че трябва да ме посети, че трябва да прекараме една седмица в малко по-професионално студио от всекидневната ми. Преди това го очаква работен сезон в Алпите, така че може би ще работим отново заедно през май 2023 г. Може би този път в София!

Какво ще чуем от теб на 18 декември, нов материал, предишен материал или ще се впуснеш в тотална импровизация?

Винаги съм на вълна за импровизации. Не мога да пресъздавам предишна музика, която съм издал, защото тя също е била родена в импровизации, най-често с тотално различни инструменти и в различно състояние на ума. Трябва да си призная и че винаги съм мразил да репетирам „парчета“ и да следвам някаква структура. Преди известно време спрях да използвам семплери по същата причина.

Затова нека на 18-ти декември да се гмурнем в дълбоките и тъмни води, за да извадим от дъното малко гадости, но и малко перли. Това което ще чуете ще са синтезаторите ми, прекарани през един тон ефекти в стилистиката на ембиънт и дрон музиката. Тази година издадох само един трак, който също няма да чуем на живо, но пък е нещо, чрез което ще може да си представите как звуча на живо.

Ти си от унгарско-сръбски произход, кои са някои от проектите, които трябва да чуем от тези места?

Не съм много сигурен какво точно става в тези държави в момента, но според мен най-доброто нещо, което е излизало от Унгария през последните няколко години е horhos.

Във време, в което сме заляти от музика как успяваш да филтрираш какво ново да слушаш?

На случаен принцип натискам „play” на нещата, които приятелите ми споделят.

Какво те вдъхновява да правиш музиката, която създаваш?

Обикновено се опитвам да създавам безопасни води, в които да се гмуркам, някакви аудио халюцинации. Каквото и да е, стига да мога да забравя истинското тук и сега.

На 18 декември, освен savmart в Koncept Space (Никола Вапцаров 6, София) ще свирят Богдан Сименов и дрон триото Шентов, Симитчиев, Луканов. Организатор на събитието е Amek Collective, повече информация може да намерите тук.