Наближава месец март, а оказва се, март е месецът на Nadja. Вече два пъти те се завръщат в София точно по това време, това ще се повтори и тази година, когато турнето на канадското дуо на Ейдън Бейкър (китари, вокали, дръм програминг) и Леа Букареф (бас, вокали) в компанията на италианските авангардни хип-хоп артисти Uochi Toki отново ще достигне нашата столица.
Всеки от стотиците хора, които винаги се събират на концертите на Nadja в София има своите причини да се връща към техния всепоглъщащ звук пак и пак. За да загреем за предстоящата им, трета визита, ще се спра на пет неща, които са се появили от лагера на Nadja през петте години, изминали от последното им посещение.
Luminous Rot (Southern Lord, 2021)
„Luminous Rot” е може би най-важното издание на Nadja за тези пет години, а със сигурност и едно от най-важните в дискографията им изобщо. Албумът излиза на плоча за Southern Lord, култовият лейбъл на Грег Андерсън от Sunn o))), дом на редица съвременни дуум и метъл класики – без съмнение издател, в чийто каталог Nadja заслужаваха да се появят.
Музиката в „Luminous Rot” носи типичната за дуото комбинация от меланхолия и тежък китарен звук, които понесени на механични, програмирани барабани, обвити в призрачни вокали и плътни бас пулсации изследват теми като срещата с извънземни раси и чуждоземен интелект.
Nalepa (Midira Records, 2022)
„Nalepa” е особен албум. Няколко са нещата, които го правят по-специален. Първо, Nadja са изоставили дръм машината и барабаните са поверени на Анджела Муньоз Мартинез, е единт от тримата барабанисти в Hypnodrone Ensemble, колективен нойз и пост-рок проект на Ейдън Бейкър и Ерик Куак от thisquietarmy.
Албумът е записван на живо от ембиънт артиста Джейк Муир, заедно с Матиас Сантос и Оливия Маберти в легендарното студио Funkhaus, Berlin. Резултатът е един по-разлят и органичен албум, в който се усеща как мощта и разчупеността на акустичните барабани тласкат дуото в много по-абстрактни и циклични музикални структури. “Nalepa” излезе на винил заедно с бонус диск, на който откриваме соло изпълнения на Ейдън Бейкър от същата сесия.
Labyrinthine (Broken Spine Productions & more, 2022)
Добре знаем, че Nadja не се страхуват от експерименти и това кънти от дълбините на „Labyrinthine”. Този запис също се появи през изминалата година и в него дуото отваря вратите за четири гост вокалиста, които се включват във всяка от четирите пространствени дуум композиции, които съставят албума. Всяко от парчетата прекрачва 10-те минути, а измежду фъзнатите китари на Бейкър, които са на преден план в този запис, чуваме гласовете на Алан Дъбин (Gnaw, Khanate), Рейчъл Дейвис (Esben & The Witch), Лейн Ши Отайони (Elizabeth Colour Wheel) и Дилън Уолкър (Full of Hell).
“Labyrinthine” излезе по доста нестандартен начин. Албумът беше издаден в сътрудничество между Broken Spine, лейбълът на Nadja, който го публикуваха на диск, и на аудио касети за Katuktu Collective (САЩ), Cruel Nature Records (Англия), Bad Moon Rising (Тайван), Adagio830 (Германия), Muzan Editions (Япония), UR Audio Visual (Канада), Pale Ghoul (Австралия) и WV Sorcerer (Франция/Китай). Както може да видите на снимката по-долу, всяко от изданията е с уникално оформление.
Aidan Baker “There / Not There” (Consouling Sounds, 2020)
Немислимо е да говорим за Nadja без да споменем и някои от страничните им занимания. През петгодишното отсъствие на дуото от софийската подземна сцена, Ейдън Бейкър издаде един от най-силните си солови албуми, с който силно препоръчвам да наваксате или да си припомните. В „There/Not There” китаристът е в компанията на Фиона Макензи (барабани) и Дейна Шектър (бас). Това издание на белгийския лейбъл Consouling Sounds е албумът, в който може би най-много си проличава любовта на Ейдън Бейкър към музиката на slowcore бандите като Codeine и Low.
Psychedelic Choir
Макар все още да нямат официално издадена музика, с интерес следим и Psychedelic Choir, страничен проект на Леа Букареф, чийто „haunted ambient” звук, създаден от нейните бас дроунове и гласовете на осем певици в бъдеще ще разкрият още много непознати звукови светове.
Запис от един от техните концерти може да чуете по-долу.
Nadja се завръщат в София на 9 март, отново по покана на Amek Collective. Мястото е клуб „Mixtape 5, B-Side”. Канадското дуо е на турне с италианските хип-хоп импровизатори Uochi Toki (с които също имат общ албум от 2014 г.) Освен тях на сцената ще видим нойз дуото mother spit и столичният подземен култ Feedbacker. Билетите са в продажба тук: https://epaygo.bg/3788820193