Йоана Робова е българска експериментална музикантка, която познаваме от самостоятелната й работа под името halojo и като част от дуото trohi. През 2022 г. се появи нейният дебютен самостоятелен албум “exiting a room”, който без съмнение беше едно от най-интересните издания за годината. На 22 април Йоана Робова ще свири на живо в Koncept Space и по тази причина Ангел Симитчиев разговаря с нея специално за Lunatic.
Къде приключва музиката на Йоана Робова и къде започва halojo?
Този въпрос от ChatGPT ли е? Много фатален ми идва. Иначе питам една котка сутрин как си ме представя. Набирам още смелост да се кръстя funky shurenaika, Йоана Робова е преходно, но стабилно състояние.
За пръв път видях твоя псевдоним ранните 2000 покрай една поредица партита с IDM, jazz и подобни лудости в “Три уши”, разкажи ни повече за това време, помня че постерите бяха велики.
***Внимание, дълъг NERD-ски пост**** Преди да завърша училище започнах да диджействам като въпросната halojo. На 15-16 години пусках по-скоро пост-пънк/електроклаш/уейвърски неща, а паралелно с това слушах все повече експериментална електроника и IDM. Имах една много любима меломанска компания и в нея открих съмишленик – feon, с когото започнахме поредицата за jazz + експериментална електроника. Като визуални артисти често ни гостуваха Михаил Лозанов и Петър Влахов, а постерите бяха дело на Сашо (feon), който се занимава с аналогова фотография. После започнах да организирам събития с по няколко български електронни банди, които имаха различни нишови публики и ми се щеше да ги слея.
Кога направи първия свой трак, имаше ли някаква конкретна музика или преживяване, което те накараха?
То май не може да се нарече “трак” първия трак? Експортнах едно чудовище от реактор, когато бях на 15 години. Имах желание и по-рано, но компютърът ми не можеше да смогне на гения ми. Но си спомням, че ми причини екстатична треска и съществото ми продължи да я търси.
Изобщо какво те запрати в електронната музика?
Аз си се подхлъзнах сама, но намерих чудни животинки там.
Какви са твоите музикални инструменти?
Едни са тежки, уморени, поскръцват; други чуруликат и пръцкат с ангелски звучета.
Музиката ти като част от дуото trohi съществува, а и предполагам се ражда, под формата на дълги импров джемове, как се раждат твоите самостоятелни парчета?
trohi се раждат всякак, на живо обаче със сигурност винаги са импров джемове. Сърце не ни дава да излезем с готови, репетирани парчета. Другото може да е по-голямо предизвикателство за слушателя, но в крайна сметка и ще му даде нещо по-особено. Моите парчета се раждат понякога бързо, понякога много бавно, както им скимне.
Търсиш ли да реализираш определени идеи или те те намират?
Имам известни търсения, те са по-общи. Намират ме различни идеи, но потъвам в тези, които ме засмучат цялата нанякъде
Разкажи за “exiting a room”, аз лично не съм спирал да го въртя откакто е излязъл, трудно ли беше да сглобиш нещо, което ще остане в личната ти история като дебютен албум?
Сглабянето си е сладко тайнство. Хубаво е да успееш да хванеш своя вълна, период, от който нещата звучат някак заедно и се допълват. Трудно е може би само абсолютно сам да си мастерираш работите и в един момент малко да загубиш перспектива от преслушване. Много благодатна беше работата по обложката със София Попйорданова, чувствам я като пълнокръвен съучастник.
Защо само дигитално, имаш ли изобщо афинитет към музика на някакви носители или вече няма време/място за такива неща?
Има време/място за всичко. Разбира се, че имам афинитет към музика на всякакви носители. Ако става въпрос за албума – исках да го извадя сама, бързо, дигитално, без промота и т.н.
Какво ще чуем на 22 април по време на твоя сет, ще има ли отблясъци от “exiting a room” или ще ни пренесеш някъде другаде?
Винаги си подбирам звуците абсолютно наново преди всеки лайв, така че да имам известна свобода да импровизирам, а и да си хвана някакво състояние, период, нещо в което мога да потъна звуково в конкретния момент. Ще попитам съседа и котката колко процента halojo да поръся отгоре.
Преди няколко дни с trohi обявихте изложбата “Нови богове / нови ритуали”, би ли разказала малко повече и за нея?
Изложбата е всъщност саунд инсталация с визуален елемент. Инсталацията е един ироничен прочит на разговорите ни с машините. В момента, в който ти отговарям на тези въпроси правим финални намеси по работата. Случва се в рамките на платформата e-valuation 3.0 на DA LAB.
На 22 април освен Йоана Робова ще чуем Evitceles и Blessed By Saturn, а специален гост на събитието е италианската звукова артистка и вокалистка Sara Persico, която идва в България за пръв път по покана на колектива Amek. Билетите за концерта са тук.