С натежали сърца разбрахме днес, че е Филип от жестоката чешка хардкор/пънк банда See You In Hell е починал. Помним неговата работа и от MRTVA BUDOUCNOST, както и от зина Hluboka orba.
Заради влошаването на състоянието на Филип See You In Hell трябваше да отложат турнето си в Югоизточна Азия, което трябваше да се състои в края на миналата година. Последната публикация в сайта на групата показва следното „послание до рака“, отправено от самия Филип.
Ние обаче предпочитаме да го помним така:
Следващото интервю с Филип е правено през 2007 за канадския зин Equalizing Distort, след което се появява на български в блога Straight From The Inside.
Здрасти, Филип! За читателите на Equalizing Distort, които не са чували великите See You In Hell, може ли да започнем със стандартния въпрос. Кои по дяволите са See You In Hell и какви са вашите вдъхновения?
Първо искам да изкажа моите благодарности, че правите интервю с нас за EqualizingXDistort! За мен е чест (искрено), тъй като това е един от любимите ми зинове, наистина, не просто комплимент! Йошка пее, Том опъва струните на баса и също пее, Бено е на барабаните, а аз свиря на китара. Сега добавихме и втори китарист, който се казва Паайа [бел. прев. – вижте Drunk Nach Osten, DIY-зин дело на Паайа, посветен на източноевропейския хардкорпънк], който свири като гост-китарист на някои от нашите концерти, правещ своите невероятни китарни сола.
Той е зает да свири на китара в друга банда от Бърно (Festa Desperato), за това ние го използваме само за някои от далечните ни турнета (както Бразилия през есента на 2007 и южноевропейското турне през март 2008 ) и някои „специални“ шоута в Чехия. Нашите вдъхновения са предимно бързите и груби хардкор/пънк банди от целия свят. Ние харесваме банди от всички краища на света, но най-големите ни влияния идват от далечна Япония, защото смятаме, че бандите от страната на изгряващото слънце притежават невероятна енергия, страст и динамика, банди като Forward, Judgement, DeathSide, Assfort, Gouka, Padlock, D.S.B., NK6, Age, Gauze… но ние не се опитваме да ги копираме, просто имаме влияния от тях.
Името на бандата е доста показателно, има ли специално значение зад него? Имали ли сте някакви проблеми с християни или други подобни религиозни групи?
Не, няма специално значение зад името на бандата. Името на старата ми банда се превеждаше Мъртво Бъдеще [Mrtva Budoucnost], за това исках новата банда да има също толкова оптимистично име, хаха… просто обичайното мрачно, негативно и гневно име за хардкор/пънк банда! Трябва да знаете, че Чехия е една от най-атеистично настроените страни и обикновено хората са много слабо заинтересовани, когато става въпрос за религиозни въпроси. Наското прочетох анкета, че Чехия е на първо място в Европа по брой атеисти, което е страхотно нещо! Така че никога не сме имали проблеми с християни относно бандата. Име като „Ще се видим в Ада“ не шокира никого в Чехия.
До колкото ми е известно бандата съществува от 1999. Можеш ли да ни разказжеш за вашите издания? Как се развива бандата от тогава?
Точно така, бандата съществува от 1999 г., когато се разпадна старата ми банда Mrtva Budouchnost (след като беше активна от 1994 и свири последното си шоу през април 2000). В началото исках See You In Hell да звучи напълно различно от Mrtva Budoucnost, с която правехме екстремна кръст/грайндкор резачка с бласт-бийтове от началото до края. Също така първият барабанист на See You In Hell имаше „нетрадиционен“ стил на свирене. Така че нашите първи издания (демо, сплит EP с Mindlock, дебютно EP) бяха „chaotic-emo-violence“ с екстремни скриймо вокали. Тогава харесвахме банди като Orchid, His Hero Is Gone, Born Against, Palatka или Catharsis.
По-късно през 2002 това момче ни напусна и взехме нов барабанист, който свиреше по-класически и d-beat стил, той пасна много, много по-добре на бандата. Така постепенно променихме стила на бандата към повече траш/кръст ориентиран стил (сплит EP с The Public, сплит касетка с Homo Consumens) и последно към по-рок’н’рол ориентиран бърз хардкор/пънк, какъвто свирим сега (първото ни LP „Umet Se Prodat“, сплит EP с Mass Genocide Process и последният ни албум Utok). Сега изобщо не звучим като в началото, но това е нормален процес на школовка, нормален за банда, свиреща от 8 години.
Текстовете ви са брилянтни. Те са песимистични без да бъдат прекалено мрачни. Можете ли да ни разкажете за някои от идеите в песните ви. Имаш ли любим текст на ваша песен?
Благодаря за коментара! Повечето от старите ни текстове са просто наблюдения на шибаните начини, по които обществото работи, наблюдения главно от гледната точка на индивида, който не е много щастлив, но не е нито тъжен, нито депресиран, нито сломен… някои от по-новите текстове (особено тези от „Utok“), са по-скоро „въздействащи“, каращи хората към пряко действие, не да се питат дали си струва, а да го направят. Те пасват по-добре на нашият класически стил на свирене, който си изградихме, също така с течение на годините, някои от нашите страхове и несигурности изчезнаха.
Сега всички ние сме надхвърлили 30 години чичаци, и по тази причина мисля, че вече по-добре знаем какво искаме и как да го постигнем, за това повечето от новите ни текстове рефлектират именно върху това. Всичките ни текстове на чешки, за това някои неща могат да се изгубят в преводите на английски в книжките към албумите, но се опитваме по най-добрия начин да комуникираме с хората чрез текстовете си.
С риск да се отклоня от хардкор насоката на нашето списание, ще си позволя да попитам за промените във вашата страна през последните 20 години. Можете ли да разкажете за живота под комунистически режим? Каква беше сцената тогава? Има ли някои винил документи от това време?
Аз бях на 14 години, когато режима падна през ноември 1989. За това ми е трудно да кажа на някого, който е живял цял живот под „стандартната капиталистическа демокрация“, какъв е бил живота в моята родина. Ако говорим за политика/социален живот, трябва да разберете, че всичко това е било под контрола на ръководната комунистическа партия, която на практика е и единствената съществуваща партия в страната. Няма „свободни избори“, почти невъзможно е да се пътува в някоя западна страна. Силна цензура и пълен контрол върху гражданските свободи. Сцената тогава беше много ъндърграунд и изключително искрена, не се съмнявайте в това.
През 70-те и началото на 80-те държавата смяташе рок музиката като цяло (не само пънка) като заплаха и се опитваше да я забрани. Имаше списък със стотици банди, на които трябваше да им бъде забранено на каквото и да било място. Беше почти невъзможно да се свири законно – трябваше да получиш един вид гаранция и одобрение от някоя от местните организации (например „Съвет на Социалистическата Младеж“) и трябваше да минеш през музикални изпити през комисия от професионални музиканти и местни партийци, преди да получиш такова разрешение. Също така нямаше клубове (естествено нямаше скуоти или младежки центрове и т.н.) и като цяло никакви възможности да свириш пред публика изобщо. Цялата тази репресия срещу рок музиката датира от средата на 70-те, когато държавната опозиция (напълно нелегална, разбира се) подкрепяше ъндърграунд рок движението около бандата Plastic People Of The Universe. Като цяло може да се каже, че комунистическата партия се страхуваше от всяко младежко движение, което не е стриктно контролирано от нея.
Въпреки всичко това, първите пънк банди в Чехословакия датират още от края на 70-те, когато някои пънк плочи от Англия бяха контрабандно внесени в страната – някои от първите банди тук са Extempore, Zikkurat, Garaz, Energie G… по-късно A64, Kecup, Visaci Zamek, F.P.B. те бяха повлияни главно от най-известните банди от острова като Sex Pistols, The Damned, Stranglers, Dead Boys, Generation X и т.н. Също така някои от тези банди не бяха стриктно пънк рок – те свириха някакъв стил ню уейв или джаз-рок, но включваха някои пънк членове (често правеха и кавъри на британски банди, но с текстове на чешки), това бяха банди като Extempore, Garaz и Zikkurat. Все още можете да намерите (и то много добри!) касетки от „live“ изпълнения на тези банди, които са единствените извори на пънк музика от тези времена, тъй като очевидно бандите от това време нямаха начин да влезат в нормално студио или дори да запишат на някакъв носител (имаше само три официални държавни музикални лейбъли тогава, които държаха контрола върху всички музикални записи). Бих препоръчал бандата F.P.B., които свириха много силен пънк с поетични текстове. Някои техни „live“ касетки все още могат да се намерят, а в началото на 90-те те презаписаха старите парчета и ги издадоха на винил и компакт-диск.
От пепелта на F.P.B. възкръснаха две нови, много интересни банди – Uz Jsme Doma и Sanov, които са все още активни, а първите са доста популярни на запад (с няколко Американски турнета и много записи зад гърба си). Трябва да разберете обстоятелствата, според които тези банди се родиха. Имаше пълна културна изолация от „Западния“ свят – не можеше да си купиш пънк записи от магазина, не можеше да видиш пънк банди по телевизията или да чуеш по радиото, имаше много малко възможности да видиш пънк банди на живо, официално в началото на 80-те беше забранено да се излезе от страната на запад, можеше да се пътува свободно само в другите соц страни.
Нямаше изобщо концерти на пънк банди от чужбина тук (с изключение на Die Toten Hosen от Германия, които свириха тук през 1987 и това се превърна в масов бой накрая), за това не се чудете, че повечето от старите банди са повлияни от неща като Sex Pistols, The Clash, The Exploited и т.н. тъй като беше практически невъзможно да намериш записи на по-истински ъндърграунд/DIY банди тук. От друга страна често хората от западните страни имат тази напълно грешна представа за случващото се под комунистически режим. Никак не беше лесно, но пък нямаше глад. Политическата и културната репресия през 80-те постепенно започна да се смекчава, вече го нямаше страха, че всеки пънкар може да бъде разстрелян или тикнат в затвора.
Разбира се полицията продължи да атакува нелегалните концерти (в кръчми, домове и т.н.), хората биваха бити или глобявани, но не и арестувани или съдени. Но тайната полиция [държавна сигурност] продължаваше да държи пънкарите (както и всички младежки движения) под око. И след падането на режима през 1989 след разсекретяването на някои от архивите на държавна сигурност се разбра, че някои от хората, активни в пънк сцената като членове на банди или организатори на концерти са били тайни полицейски агенти… тъжно, но истина.
Когато отминаха 80-те се появиха много нови пънк и хардкор банди. Около 1985 режима промени желязната си позиция и разреши на Съюза на Социалистическата Младеж да организира големи „рок фестивали“, на които бе разрешено на някои пънк банди да вземат участие. Според мен дори и да не се бе случила „революцията“ от 1989 пак щеше да има издадени пънк албуми в края (така както се случи в страни като Полша и Югославия). Единственият официален пънк запис от Чехословакия от ерата на комунизма е 7″ сингъла на Visaci Zamek, издаден през 1988 (и той е много добър!).
Благодаря за социо-политическото отклонение. Как стана така, че издадохте „Umet Se Prodat“ в Япония? Беше страхотно, когато последния път отидохме в Япония и Шинго от Too Circle говореше за ваше предстоящо CD и турнето.
Мисля, че нашият вокалист размени по пощата няколко бройки от нашата плоча с Шинго. И Шинго я хареса, и предложи да я преиздаде на компакт-диск за неговия лейбъл. Ние винаги се радваме да преиздадем своите издания по целия свят („Umet Se Prodat“ беше издаден от различни лейбъли, различни формати, в различни страни като Мексико, Беларус, Хърватия, Индонезия и др., а „Utok“ в Бразилия, Македония, Япония, Малайзия, Беларус, Мексико…), за да бъдат по-лесно достъпни. Така че бяхме много щастливи, когато Шинго ни предложи това. И разбира се още по-щастливи, когато ни предложи да организира японско турне за нас! Той каза, че иска банда от (бивша) източноевропейска страна да обиколи Япония, тъй като предимно американските банди обикалят страната всеки път. Това беше много смела стъпка от негова страна, тъй като всички знаем колко (не)популярни са бандите от такива „не-модерни“ части на света (банди от страни, които не се казват САЩ, Япония или Швеция).
Можеш ли да ни разказжеш за това турне в Япония? Имали ли сте по-главозамайващи преживявания на други турнета по света, които сте направили?
Хахаха, мога да напиша книга за турнето в Япония… Аз написах репорт [на чешки] за това турне в моя зин [Hluboka Orba], и този репорт излезе 40 страници в Word формат, хаха… по-скоро бих ви посъветвал да прочетете моя репорт от турнето ни в Япония, който написах на английски и излезе в Profane Existence [#52/53] и е доста пълен. Разбира се турнето беше пълна лудница и онемях от организацията на сцената там. Много силна и 100% надеждна.
Всичко работи като по часовник. Разбира се, най-силните изживявания са от бандите, които видяхме там. Свирихме заедно с повече от 50 различни банди и повечето от тях ни накараха просто да останем със запняли усти… бяхме много щастливи, че Шинги ни организира шоута с убийствени банди като NK6, SUB19B, Deride, Voco Protesta, Age, Contrast Attitude, Acrostix, Framtid, Effigy, Conga Fury, Disclose, Agression, J.U.U.M., Encroached, Crow, Padlock… това беше като сбъдната мечта. Не знам какво повече да кажа. Както казах всичко беше страхотно организирано, озвучението в концертните зали, където свирихме беше перфектно, а някои от учиаги/афтър-партитата бяха толкова готини и луди… никога няма да ги забравим!
Единственият проблем беше с храната (ние всичките сме вегетарианци/вегани) и спането (повечето пъти трябваше да караме по цяла нощ за да стигнем до концерта на другия ден) и разбира се езиковата бариера понякога беше проблем, да не говорим, че не можахме да си избием парите от турнето и накрая трябваше да си платим самолетните билети за връщане с нашите си пари. (…)
Не е ли снимката от гърба на вашето CD от годишният Killed By Brno фестивал? Можете ли да ни разкажеш повече за този фест. Изглежда е пълна лудница.
Да, тази снимка е от втория Killed By Brno фест от декември 2004. Тогава празнувахме 5 години от създаването на нашата банда и взехме монашески костюми от Държавния Театър в Бърно и си направихме огромен дървен кръст. Започнахме нашия сет с „Countess Bathory“, кавър на Venom. И завършихме с песен наречена „Hrbitov“ (прев. „Гробище“), кавър на местните блек метъл герои Root. Разбира се имаше нестихваща съркъл пит лудост по време на целия фест. Година по-късно за третия Killed By Brno фест се облякохме в кимонота като самураи и започнахме с „Distort Japan“ на Gauze…
На четвъртия Killed By Brno фест се облякохме изцяло в пънк униформата с черни якета и коси на спайкове, и направихме 5 поредни кавъра на Discharge… изглежда организирахме този фест да се пошегуваме със себе си и да се забавляваме. Но истинската идея зад този фест е да викаме банди от цяла Чехия всяка година, най-различни банди да свирят заедно с нас и да направим незабравимо шоу. Обикновено свирят 8-9 банди всяка година и идват около 200-250 души. Обичам тези концерти! Докато ние (колектива United Crusties = членовете на See You In Hell + наши приятели) организираме концерти в Чехия на банди от чужбина от 2003 г. (организирали сме концерти на Born Dead Icons [бел. прев. – легендарната канадска банда, също свириха в София!], Sick Terror, 9 Shocks Terror, Tragedy, Severed Head Of State, Municipal Waste, D.F.A., Giuda, Gasmask Terror, Social Chaos, Migra Violenta, Born/Dead, Fucked Up, Afterbirth, Catheter, Taeve, Summon The Crows, Life Sentence, Framtid, Distress, FxPxOx… и мн. др.) е чудесно и да си направим парти на края на годината, само с най-близките ни приятели.
На вашето първо LP имаше повече китарни части смесени с хардкор части. Продължава ли това и във второто LP? Какво представлява то?
Второто ни LP излезе през юни 2007. Според мен то има по-класически хардкор звук, по-рокаджийско и по-агресивно от предните ни издания, но най-добре да решите сами като го чуете. Да, наистина има повече китарни сола и особено „хоровите“ припеви сега са повече, което на мен доста ми допада. Смятам, че всички в бандата сме доста доволни от него, въпреки че доста хора се оплакват, че то не е достатъчно „кръст“ или достатъчно „тежко“. Има сега толкова много банди, в Чехия също, които се опитват да копират изцяло в момента популярния „кръст звук“ (на банди като Skitsystem, Disfear, Hellshock), че няма нужда да се превръщаме в още едно такова копие. Особено след като голяма част от тези банди се провалят много силно в опита си да звучат като изброените групи. Ние сме напълно щастливи със звука който правим и не смятаме да го променяме радикално за напред. Отегчен съм от хората, които очакват всяка банда да звучи, като тези, които записват в Sunlight Studio… за мен пънка е относно музиката и посланието, а не супер-професионалния звук.
Разменям си записи с лейбъли от Чехия вече доста години и винаги съм бил впечатлен от нивото на кооперация между различните лейбъли, когато издават нещо. Също ми е неприятно, когато получа тези страхотни чешки издания, но тук на никого не му правят впечатление, защото не е модерно да се слушат чешки банди. Кои са някои чешки лейбъли и банди, които си струва да прегледаме?
Да, кооперирането между лейбълите е нещо много вдъхновяващо и DIY до мозъка на костите! Много съм радостен, че в Чехия излизат толкова много винил издания и хората се кооперират заедно в DIY проекти, вместо да има един или два големи лейбъла, които да „владеят“ сцената…
Някои от добрите лейбъли в Чехия са:
– Insane Society Records (www.insanesociety.net, издания на Afterbirth, Guided Cradle, Thema Eleven, Dread 101, See You In Hell, Gride, Lycantrophy, Artymus Pyle, скоро ново LP на Vivisick…)
– Phobia Records (www.insanesociety.net/phobia, плочи и касетки от Dödsdömd, D.F.C., See You In Hell, Worhats, Festa Desperata, Risposta и мн. др.)
– Ultima Ratio (ultima.ratio@seznam.cz, плочи и касетки от Zemezluc, Ad Calendas Graecas, Foolocracy, Reakce Na Zmenu, See You In Hell, Sotatila, V.I.R., E330 и мн. др.)
– Gasmask Records (www.maskcontrol.com, издания на Festa Desperato, Aghast, Dog Soldier, Lebenden Toten, Guided Cradle и др.)
– Malarie (malariepunk@seznam.cz, не много активен сега, но в близкото минало страхотни издания на Complicite Candide, Innoxia Corpora и др.)
– Papagajuw Hlasatel Records (www.phr.cz, пънк-рок лейбъл, комапкт-дискове и касетки на Mad Pigs, Destrux, Varukers, Illegality и др.)
– Samuel Records (www.sweb.cz/samuelrecords, лейбълът на вокалиста на Lahar, издава записи на банди като Gride, Idiot Savant, Short Fuse, Lahar, Rabies и др.)…
…и много, много малки лейбъли, които участват в кооперации, за да вземат 50-100 бройки от издание. Както моя лейбъл Hluboka Orba. Аз съм правил копродукции за 7″ издания на банди като Demarche, Festa Desperato, Stolen Lives/Time Of My Life сплит, Prumyslova Smrt/Kobra 11 сплит и др., но всичките бройки са вече продадени.
Знам, че това интервю е предназначено да е с бандата See You In Hell, но не мога да не те попитам за твоя зин Hluboka Orba. Чух, че Hluboka Orba вече не съществува, има ли истина в това? Мога ли да те попитам и за твоята книга?
Не, Hluboka Orba никога не е спирал. Аз го започнах през лятото на 1993 г. и до сега са излезли 26 издания. Вярно е, че в началото излизаше по-често, но сега реших да издавам само по един брой на година или по един на година и половина, но да го направя наистина много голям, много информативен, с много психарски графики. Сега изглежда по-скоро като книга, от колкото зин, защото последните няколко броя излязоха изцяло на офсет принтиране, съдържащи пълни 150-200 страници и направих от всеки по 800-1000 копия.
Планирам следващото издание за есента на 2008 г. Нямам намерение да бързам с издаването, защото има интернет за всеки, които иска да прочете горещи новини за всички тези модерни банди. Аз предпочитам да навлеза по-надълбоко в сцената и за това се нуждая от повече време. „Зинът“ е фокусиран върху DIY политизирания хардкор/пънк от целия свят, обикновено от „short, fast & loud“ стила.
Обичам да събирам „scene репорти“ от градове [не от държави], благодарности на Крейг за репорта от Торонто преди няколко издания! [бел. прев. – в новия брой, който ще излезе есента на 2008 ще има репорт за хардкор/пънк сцената във Варна, благодарности на Християн от Meanstream, Ицо, Стамбето и Жиката от Indignity, Гаго и останалите, които помогнаха], репорти от турнета, различни политически статии, авторски колонки… хората от най-добрите чешки банди (Gride, Pangs Of Remorse, Balaclava, Complicite Candide, Festa Desperato и т.н.) ми помагат много, от края на 90-те те пишат авторски колонки, ревюта, правят интервюта и т.н., така че това списание не е само мой „монолог“. Написан е изцяло на чешки език. Също така имаме чешка версия на Maximum Rock’n’Roll, но липсва периодичността. Относно книгата за историята на чехословашкия пънк-рок по време на комунистическия режим… написах я през 2002 г. Има повече от 300 страници и много снимки. Има детайлна история с много дълги биографии на бандите от времето преди 1989 г. Написана е на чешки, но има резюме на английски. Направих общо 2000 копия, но всички се продадоха. Може би преиздание през 2008 г.?
ОК, нека да направя още един офтопик. Ако ме срещнеш някъде на моята непланирана още туристическа обиколка сред гробниците в Чехия, кои 10 плочи, EP-та или комакт-дискове на чешки банди ще ми препоръчаш да си купя?
Разглеждането на гробниците в Чехия е 100% задължително! Най-популярното място е Костнице/Кутна Хора близо до Прага, задължително за всеки кръсти или пънк! Огромни купчини черепи и кости! Както и да е, ако говорим за записи… както казах по-нагоре, кофти е, че бандите от 80-те нямат никакви записи, бих препоръчал демо касетите на Radegast (от 1986 и 1989), Smrt Mladeho Sebevraha (от 1987) и Hrdinove Nove Fronty (от 1987 и 1989), както и „live“ записите на F.P.B. Това е всичко за 80-те. Демо селекцията на Hrdinove Nove Fronty са издадени на винил от Monitor Records през 1992 или 1993, така че ако търсите винил си намерете този.
Още записи:
– Skimmed – „New Insanity“ мини LP (DIY, 1990)
– Zemezluc – „Fajn, Bezva, Prima“ LP (DIY, 1990)
– Michaels Uncle – „The End Of Dark Psychedelia“ LP (DIY, 1990)
– Heartline 7″ (на един от много лейбъли на Ото Итконен, 1993)
– Cul De Sac 7″ (Malarie, 1994)
– Gride/Lies And Distrust сплит 7″ (Insane Society, 1997)
– Telefon – „Hakova Panenka“ LP (Malarie, 1998 )
– Complicite Candide – „Mrtvi Havlove“ LP (Malarie, 2000???)
– Innoxia Corpora – „Je Tezke…“ (LP, Malarie, 2001???)
– компилацията „Dying Alive/Living Dead) LP (DIY кооперация, 2003)
Не съм 100% сигурен, дали това са наистина най-важните чешки издания и наистина е трудно да избера само 10 такива, но предполагам ще харесате поне някое от тях… особено банди като Complicite Candide, Telefon и Innoxia Corpora, които са наистина много добри в своята интерпретация на класическия източноевропейски пънк в стил Dezerter (Полша) и Гражданская Оборона (Русия), до влияния от старите неща като Stooges, Dead Boys, Wire… проверете ги. Heartline и Cul De Sac са едни от първите бързи и яростни политически хардкор/пънк банди от Чехия, първите звучат като Sedition, вторите свирят суров примитивен пънк.
Skimmed правят ултра бърз „Voivod на 45 rpm“ пънк, Michaels Uncle свирят брутален психеделичен хардкор, а китарите им са абсолютни резачки… Обликът на компилацията е мое дело и съдържа някои от най-добрите чешки банди от началото на 2000-ната, банди като Homo Consumens, Dread 101, Innoxia Corpora, Gride, Sicherhate System… също голяма (наистина огромна) история на чешката сцена, написана на английски.
Също трябва да се отбележи, че чешката сцена има голяма история, що се отнася до fastcore/powerviolence и екстремни грайндкор банди (Pangs Of Remorse, Mrtva Budouchnost, Not, Gride, Lahar, Rabies, Mindlock, Prumyslova Smrt, Kobra 11, Grex, Lycantrophy, Needfull Things, Disfigured Corpse, Cerebral Turbulency [бел. прев. – идваха в България], Sheeva Yoga, Scarto, Nesoucast Stroje…) и брутални crust/d-beat/raw punk банди (How Long?, Lies And Distrust, Dread 101, V.I.R., Los Sommros, Festa Desperato, Risposta, Bombenattack, Spes Erepta, Demarche, Mass Genocide Process [бел. прев. – свириха на един брутален фест в Дивдядово, Шумен], Tomorrow’s Hell, Basto… ) датиращи от началото на 90-те до сега, така че трябва да ги чуете [бел. прев. – също летните фестивали Obscene Extreme и Play Fast Or Don’t!].
Между другото сега работя по нова компилация с 12 банди от моя регион, която ще излезе през 2008, бандите са предимно raw punk, бърз HC и crust като Zemezluc, Festa Desperato, Risposta, See You In Hell, Mac Gyver, Pripyat, Reakce Na Zmenu, Evidence Smrti и още!
Почивай в мир, Филип!