Шедьовърът на Роман Полански ”Китайски квартал“ (Chinatown) от 1974 се крепи на бинтования нос на Джак Никълсън, дълги кадри, близки планове и ”как чука китаецът”.
Доближава се до ”филм ноар” и до естетиката на Реймънд Чандлър.
Йелбъртън: Трябва повече да внимавате. Сигурно много боли.
Джейк: Само когато дишам.
Частният детектив от Лос Анджелис Джейк Гитис е замесен без неговото желание в заплетена история, в основата на която са водата и героинята на Фей Дънауей.
Джейк: Здравейте, г-це Сешънс. Не мисля, че съм имал удоволствието…
Айда Сешънс: Напротив. Сам ли сте?
Джейк: Та кой ли не е сам?
Гитис се захваща с разплитането на случая, тъй като дори и работата ти да е да вършиш ”колкото се може по-малко”, трябва да я вършиш добре.
Сценарият на филма е на Робърт Таун, който печели ”Оскар” за него. Още докато пише историята, той има наум, че Никълсън ще играе главната роля. Полански разбира за проекта от Джак Никълсън, но в крайна сметка именно той затваря фабулата и налага на Таун разбирането си за края на историята.