Менталистът

Менталистът

Едно интервю на Никола Шахпазов

Максим Стоименов не се шегува. След като цяла зима се труди над новите неща на Mental Architects, Brond и Voyvoda, тези дни барабанистът не мисли да си почива, дори напротив. Защото за него предстои най-важното – представянето на всички тези парчета на живо. Голямото свирене започва още на 1 април със сет на Mental Architects преди UFOMAMMUT, продължава с концерт заедно с NYOS на 11-и, турне на MA в Румъния, на Brond в Европа… И така нататък към реализирането на неговия личен план максимум за 2018.

Максим се обижда, когато наричам Mental Architectsне особено активна банда. Кофти начало на интервюто. Замислям се и признавам, че е прав. Mental Architects са наоколо вече 16 години, независимо колко често сме улавяли техния подмолен ъндърграунд ритъм. Както Максим бърза да уточни, те никога не са спирали репетициите. Нито концертите. Нито пък записите на нови парчета.

Още повече, последните месеци са истински творчески взрив за Максим, който работи паралелно по новите албуми на всяка от групите, в които е замесен – Mental Architects, Brond и Voyvoda.

Хубавото е, че април е почти тук. А това, уверен е той, не е просто поредният месец в годината.

“По някакъв начин всичко хубаво в живота ми се е събирало в април. Първият концерт на Mental Architects, още докато групата се казваше Faraday Cage, се случи на 12 април в О!Шипка. Оттогава се получава така, че всички албуми и турнета са през пролетта. Сигурно чисто като атмосферни условия е по-угодно, но вероятно има и още нещо. Ето, този април предстои и нов албум на Brond (казва се Graveyard Campfire, а онова на обложката му са кибритени клечки – бел.а.) плюс европейско турне.

Mental Architects започват месеца ударно – свирят преди италианските трансцедентални дуум пътешественици UFOMMAMUT на 1 април в Mixtape 5. Първоначалният замисъл на организирания от Amek и Rawknroll концерт бе малко по-различен – нашите момчета трябваше да свирят заедно с американския нойз/блек агент Crowhurst поне преди последният да отмени всички планирани концертни дати за Европа и Великобритания. Въпреки всичко, на този лайв ще видим Mental Architects както никога досега, защото покрай временното оттегляне на Николай Рангелов, групата продължава като дуото Антон Велев-Максим Стоименов. Максим не изглежда ни най-малко притеснен.

„Не приемам това за нещо фрапиращо, което би променило погледа ни върху музиката. Продължаваме творческата идея на групата, но сме само аз и Тони. На практика Ники не е напуснал Mental Architects – той е сред основателите на групата и винаги ще бъде в нея.”

Истината е, че през последните няколко години Максим и Mental Architects са изпълнени с толкова много енергия, че дори не ни изненадва новината, че така скоро след появата на фантастичния Ascend, тази пролет ще чуем още нови техни парчета.

„Истина е, че работихме дълго върху Ascend”, замисля се той. „Вероятно твърде дълго. Но искахме да направим точно такава творческа крачка и тези няколко години си струваха. Сега като го слушам, намирам грешки, разбира се. Най-малкото защото този албум е записван изцяло на живо – ние тримата, свирещи парчетата от начало до край, по най-добрия начин, на който сме способни.”

Максим не крие, че всички в групата са доволни от начина, по който се е получил Ascend, макар и не напълно от промоцията му („след цялата творческа енергия, която вложихме в албума, на финалната права не ни бяха останали сили за доброто му промотиране”). В момента обаче е съсредоточен изцяло върху представянето на новите им парчета, физическото им издаване и свиренето им на живо.

„Мисля, че ще сме готови с новото ни издание до средата на април. Най-малкото защото на 11 април с Post Rock Bulgaria организираме концерт на базираните във Финландия NYOS, които също са дуо, а Mental Architects ще подгряват. След това пък започваме едно 4-дневно турне в Румъния.”

За човек, който само след няколко дни ще представи новите си композиции, Максим е удивително пестелив на думи и конкретика. Споделя ми някои суперинтересни подробности, които моли да не публикуваме все още. Разбира се, че го питам защо.

„Защото дори не искам да обяснявам какво предстои да чуете. За нас беше много важно хората да разберат какво сме направили с Ascend. Самата история беше особена – как и защо сме решили да изпитаме нашите граници. Но това означаваше много, много повтаряне на една и съща история. Това по някакъв начин лиши хората от мистериозността на албума, което всъщност трябва да бъде неговата притегателна сила. Всъщност щеше да е добре хората да си го обяснят сами, да гъделичкаме любопитството им, да им се налага сами да откриват. Затова за новия Mental Architects няма да говорим въобще, няма да има прес фотографии. Искаме музиката да говори сама за себе си.”

Тези месеци наистина ще са особени за Максим – почти едновременно излизат три албума, в които е замесен (освен тези на Mental Architects и Brond, се задава и нов Voyvoda, чието звучене ще изненада мнозина), а аз се чудя как му се отразява тази паралелна работа в три толкова различни групи.

„Получава се съвсем естествено. Във всеки от тези случаи, творческият процес се случва по много различен начин. При Voyvoda, например, Филип е основният двигател, а аз съм просто човекът зад барабаните. Евентуално давам някакви идеи за аранжиментите, но няма как да се намеся в концепцията. И там се чувствам перфектно, защото съм наясно каква ми е ролята. В Brond пък мисля вокали… докато свиря на барабани! Което е малко Фил Колинс момент, хаха. Изобщо, моят основен стремеж е да правя нещо различно във всяка група, в която свиря.”

За да разберете в колко силен творчески период е Максим, е достатъчно да си представите, че встрани от всички, записи и репетиции с трите му групи, той някак намери време да се включи и в една арт инсталация. Разработена заедно с Перуна Керемидчиева, и представена в галерия Credo Bonum, BEAT е колаж от удари, писъци и истински истории за домашно насилие, който не остана незабелязан.

„Ами, малко ми беше неудобно, че покрай тази инсталация ме нарекоха артист. За мен винаги тази дума носи една голяма тежест и е нужно да имаш сериозна концепция и още по-сериозно изпълнение, за да я оправдаеш.”

Важното е, обаче, че привлякохте внимание върху един проблем, който тук не се дискутира всеки ден.

„Да, защото в България има проблем с домашното насилие. И той дори не е правилно разпознат, защото в малките градове то е норма. Идеята на изложбата не беше политическа, нито пък беше директна подкрепа за Истанбулската конвенция. Важно беше да обърнем внимание, че едни хора извършват насилие над други и понякога ги убиват, а нямат никакво право да го вършат. И още по-страшното е, че хората около тях, както и държавните институции, мълчат. Инсталацията целеше да покаже на всички, че трябва да бъдат по-активни, ако са свидетели на домашно насилие.

Имаме и сайт – projectbeat.org. Ако сте станали свидетел или знаете за подобни жертви, там можете да намерите информация какво да направите. На сайта са публикувани дори тактики за неинвазивно прекъсване на подобен конфликт, а те са много важни. Дори само с позвъняване, вие спирате акта на насилие. Можете да питате дали човека има ток, вода или захар, но е важно да прекъснете самата случка, защото тя е много емоционална и зависеща от момента. Така може да бъде спасен човешки живот.”

Любопитно ми е какви са били реакциите на посетителите…

„На откриването имаше много различни реакции, което беше чудесно. Не търсихме нещо конкретно – примерно шок, сълзи и драматичност. Най-хубавите книги, най-добрите филми, които сме гледали, завършват отворени – те не дават решение, а задават въпроси. „Какво е човечно?”, „Какво е любов?”, „Какво е насилие?”. На откриването имаше хора, които бяха докоснати. Някои мъже пък се смяха. Окей, ако те са били там с приятелките си, се надявам после да са си поговорили за това защо мъжът им се е смял.”

Mental Architects, Sativa и UFOMAMMUT са в Mixtape 5 на 1 април, 19:00, 30 лв. от bilet.bg

Mental Architects и NYOS са в Grindhouse на 11 април, 20:30, 8 лв. на входа