”Търговският пътник” на Фархади – за пукнатините в сградите и в живота

”Търговският пътник” на Фархади – за пукнатините в сградите и в живота

Новият филм на иранския режисьор Асгар Фархади ”Търговският пътник” (Salesman) разказва историята на шокиращо и мистериозно нападение, което разбива живота на двойка от средната класа.

Учителят Емад (Shahab Hosseini) и съпругата му Рана (Taraneh Alidoosti) са принудени да се премесят в нов апартамент, тъй като старото им жилище е структурно опасно – препратка към техния собствен живот.

Те се нанасят в новото жилище, обитавано доскоро от мистериозна жена, чиито вещи още стоят там. Съседите ги уведомяват ”че тя е имало много посетители”, учтив начин да се намекне, че вероятно е проститутка.

Малко след нанасянето Рана е нападната от непознат на когото тя отваря по погрешка, мислейки, че мъжът й се прибира от работа.

Случилото се преобръща тотално живота им и подлага на изпитание техните любов, доверие, семейство.

Паралелно Фархади ни представя работата на Емад и Рана върху пиесата „Смъртта на търговския пътник“ на великия драматург Артър Милър, която те поставят заедно.

Пиесата разказва за стремежа на обикновен американец (търговски пътник по професия) и неговото семейство да реализират американската мечта за богатство и добър живот.

Преследвайки мечтата си обаче, някои семейни ценности като доверие, уважение, взаимопомощ се изместват от лъжа, изневяра, изоставяне, което е препратка към истинския живот на героите.

Основен мотив в пиесата, пренесен и във филма е, че малката пукнатина може да повлече цял блок да рухне – както в прекия смисъл, така и в семейните отношения.

Въпреки многопластовия си сюжет и многото скрита символика филмът надскочи своето непосредствено значение и се превърна и в символ на културната съпротива срещу Доналд Тръмп, заради решението на американския президент да забрани влизането в страната на граждани на седем мюсюлмански държави, включително и Иран.

Това заплашваше да изключи иранския режисьор от наградите „Оскар“, където новата му лента бе номинирана за най-добър чуждоезичен филм. Забраната беше беше отменена, но Фархади все пак не отиде на церемонията в знак на протест.

„Търговският пътник” все пак получи ”Оскар” за чуждоезичен филм, като това е втора статуетка за иранския режисьор в тази категория след наградения през 2011 година „A Separation“.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*