Майлс Дейвис: Джазът е големият брат на революцията

Майлс Дейвис: Джазът е големият брат на революцията

„Понякога трябва да свириш много време, за да си в състояние да свириш като себе си.“

Майлс Дейвис е роден на 26 май 1926 година и си отива 28 септември 1991 г.  Той свири и записва музика на високо ниво 45 години. Участвал е в записите на повече от 100 албума.

Баща му е бил зъболекар. Под неговото влияние е започнал да свири на тромпет, когато е бил на 11 (според други източници на 13) години. Преди това майка му, която е била добра пианистка, е настоявала той да се отдаде на пианото.

Като малък Майлс Дейвис е искал да стане лекар или бейзболист.

„Знам какво съм направил за музиката, но не ме наричайте легенда. Казвайте ми просто Майлс Дейвис.“

Майлс Дейвис започва кариерата си в голямата музика с групата на Чарли Паркър, като има много митове за отношенията им. Някои от тях не говорят добре за Майлс Дейвис. 

„В музиката тишината е по-важнa от звука.“

Много велики музиканти обаче са започвали кариерите си от групите на Майлс Дейвис. Някои от тях са Джон Колтрейн, Бил Евън и Хърби Хенкок.

„Музиката е рамката около тишината.“

Албумът му „Кind of Blue“ oт 1959 година се смята от критици и фенове за най-великият в джаза въпреки относителността и безсмислието на подобни категории.

„За мен и в музиката и в живота всичко опира до стила.“

Групата, с която Майлс Дейвис е записал „Кind of Blue“, е известна като „Първият велик квинтет“. Няколко години по-късно се появява и „Вторият велик квинтет“. 

„Трябва да имаш стил във всичко, което вършиш – писане, музика, рисуване, мода, бокс“

През 1957 година претърпява оперативно премахване на възли по гласните му струни. Той е трябвало да се пази известно време след това, но вбесен се разкрещява на някакъв агент. Именно на тази случка се дължи характерния му тембър.

„Знанието е свобода, а невежеството – робство.“

„Добрата музика е добра без значение каква е.“

„Ако трябва да питаш, никога няма да научиш“.

„Джазът е като блус с доза хероин.“

В края на 40-те години се пристрастява към хероина, но през 1954 година скъсва с него.

„Музиката е пристрастяване.“

Майлс Дейвис е бил запален боксьор. Спортът му е помагал неведнъж в борбата със зависимостта му към наркотици през 50-те години. Бил е близък с легендата на бокса Шугър Рей Робинсън.

„Не свирим, за да не гледат. Аз съм пристрастен към музиката, а не към публиката.“

Преди концерти е избягвал секса и храната, за да излиза гладен и незадоволен на сцената.

„Бъдещето ми започва всяка сутрин, когато се събудя. Всеки ден намиран какво креативно да направя с живота си.“

Майлс Дейвис е от музикантите, които рядко са се връщали към старите си работи. Винаги е наблягал на последните си проекти.

„Ако не знаеш какво да свириш, не свири.“

За пет години между 1976 и 1981 се покрива от публиката, което довежда до слухове за влошеното му здравословно състояние и затъване в опиати. През годините страда от всевъзможни проблеми със здравето. През 1972 година претърпява и тежка катастрофа, в която са счупени и двата му крака.

„Джазът е големият брат на революцията.“ 

Въпреки че никога не е свирил чист rock and roll, той е приет в Залата на славата.

„Когато бандата свири бързо, свири бавно: когато бандата свири бавно, свири бързо.“

Майлс Дейвис обяснява, че не обича бързото свирене. По думите му, когато свири в умерено темпо, „чува музиката“. Освен това така може да имитира … влакове.

„Моето его се нуждае само от една добра ритъм секция.“

Освен велика музика Майлс Дейвис носи в себе си и много демони. Известно е, че е биел жените си. Първата му жена Франсис разказва в интервю за „The New York Times“, че го е напуснала, за да спаси живота си.

„Ако не си нервен, значи не ти пука.“

Майлс Дейвис е бил брутален егоцентрик и се носят легенди за изстъпленията му спрямо колеги музиканти.

Придържал се е към „грубите форми“ на изразяване и това му е спечелило прозвището „Принцът на мрака“

„Всеки може да свири. Нотата е само 20 процента. Отношението на копелето, което свири, е 80%.“

В по-късните му периоди Майлс Дейвис често свири с гръб към публиката. Така му е било по-лесно да следи и да дава сигнали на другите музиканти. Самият той се сравнява с диригентите на оркестрите, които свирят класическа музика.

„Мога да кажа дали човек може да свири само, когато го погледна как стои.“

Майлс Дейвис много рядко се е обръщал към публиката по време на концерти и не е имал навик да обяснява какво предстои да изсвири.

„Знаеш ли защо се отказах да свиря балади? Защото обичам да свиря балади.“

Майлс Дейвис е първият джаз музикант на корицата на The Rolling Stone.

„В импровизацията няма грешки.“

Майлс Дейвис свири с Чарли Паркър.

Майлс Дейвис свири с Чарли Паркър.

„Не се притеснявай от грешки. Няма никакви грешки.“

„Легенда е стар мъж с бастун, който е известен с нещата, които някога е правил. Аз все още ги правя.“.

Още през 50-те става супер звезда. Идеализиран е от музиканти, фенове и критици.

„Няма грешна нота. Следващата нота, която изсвириш, определя дали е на място или не.“

Maйлс Дейвис, 1955, сн. Том Паломбо

Maйлс Дейвис, 1955, сн. Том Паломбо

„Ако някой ми кажем, че имам само един час живот, ще го прекарам душейки бял мъж. Ще го правя внимателно и бавно.“

„Белите мислят, че трябва да слагаш етикет на всичко.“

Майлс Дейвис, 1971, сн. JPRoche

Майлс Дейвис, 1971, сн. JPRoche

„Американците не харесват каквато и да е форма на изкуството. Всичко, което харесват, е да правят пари. Те не ме харесват, не харесват Сами Дейвис и който и да е било друг. Харесват Сами, защото може да им изкара много пари,“

„Единствената причина да пишеш нова песен е, защото си уморен от старите.“

„Картината музика, която можеш да видиш и музиката е картина, която можеш да чуеш.“

„Виж човече, всичко, което съм, е просто един тромпетист“.

„Никога не трябва да ти е спокойно. Спокойствието е задръстило много музиканти.“

„Храната прави съзнанието ми мудно.“

„Не се интересувам дали някой е лилав със зелен дъх стига да може да суингира.“

Майлс Дейвис, 1991, сн. Peter Buitelaar

Майлс Дейвис, 1991, сн. Peter Buitelaar

„В Европа хората харесват всичко, което правя. Грешките и всичко. Това идва малко в повече.“

„Знаете ли защо спрях да свиря балади?. Защото обичам да свиря балади.“

„Колтрейн (бел. ред. Джон), не можеш да свириш всичко наведнъж.“

„Кийт (бел.ред. Джаред), какво е чувството да си гений.“

Maйлс Дейвис на сцената с Кийт Джарет, сн.JPRoche

Maйлс Дейвис на сцената с Кийт Джарет, сн.JPRoche

„Джон Лий Хукър е най-фънки жив човек.“

„Жоао Жилберто може да чете вестник, докато свири на китара, и пак да звучи добре.“

„Все още си имам моето Ферари.“

Известен е с любовта си към бързи и скъпи коли, както и към известни и модни дами.

„Ако разбирате всичко, което казвам, ще сте мен.“

 

Още от джаз поредицата на Лунатик:

Чарли Паркър: Сакс, наркотици и джаз

„Le jazz hot“: Джанго, китарата и караваната

Punk Jazz: Трагичният живот на най-великия басист

„A Love Supreme“: Джон Колтрейн и всичките му богове

Чет Бейкър – да се извисяваш падайки

Гец/Жилберто: Бащите на Боса нова и един джаз албум на първо място в поп класациите

Най-записваният джаз стандарт

Най-великият джаз албум

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*